Visie & Missie
Op de Stapsteen zetten wij onze kennis en vaardigheden vanuit de cognitieve leerpsychologie (Hirsch, 2016) in om onze leerlingen met een zeer specifieke ondersteuningsbehoefte op sociaal-emotioneel gebied optimaal te laten leren. Goed onderwijs is namelijk geen toeval en wij geloven dat wij als professionals het verschil kunnen maken om ervoor te zorgen dat iedereen leert. Onderdeel daarvan is dat wij hoge verwachtingen stellen aan het leren onze leerlingen en aan onszelf. We gebruiken data als leidraad, om de kwaliteit van ons onderwijs te evalueren, bij te stellen en te reflecteren op ons handelen.
In ons lesgeven zijn wij ons continu bewust van de rol van betrokkenheid om de geleerde stof op te nemen. Dat betekent dat wij met betekenisvolle materialen werken, beredeneerde keuzes maken in het onderwijsaanbod met het oog op leerdoelen. Het betekent ook dat wij in de verwerking van lesstof ruimte geven aan open toepassing en creativiteit van leerlingen. Bij het aanleren van nieuwe lesstof zijn de principes van Rosenshine leidend (Rosenshine, 2010).
We weten dat het werkgeheugen beperkt belastbaar is en daarom werken we structureel met routines, duidelijke verwachtingen en handelen we preventief om het welbevinden van onze leerlingen te bevorderen. Dit doen we vanuit een positief pedagogisch klimaat waarin leerlingen, wanneer het ze even niet lukt, door ons geholpen worden om het alsnog te leren. Ook als het gaat om het aanleren van nieuw gedrag. We weten namelijk dat leren een intensief proces is dat tijd nodig heeft (21 dagen regel), om herhaling vraagt en dat dit op momenten gepaard kan gaan met tegenslag.
Wij zien het als onze opdracht om leerlingen hier doorheen te helpen. We zetten waar nodig passende interventies in om hen bij de succeservaringen te brengen we onze leerlingen laten Groeien, onze belangrijkste kernwaarde. Groeien, in gedrag, om te leren en tot slot om te Groeien als mens.
- Veiligheid
- Vertrouwen
- Respect
Deze zijn zichtbaar in onze school en in alles wat wij doen spelen deze kernwaarden een belangrijke rol.
Visie op leren en gedrag bij het jonge kind
Specifieke aandacht gaat op de Stapsteen uit naar onderwijs aan het jonge kind. De professional is de ontwerper van het onderwijsaanbod: leeractiviteiten worden doelgericht samengesteld en afgestemd op de (zone van de naaste-) ontwikkelingsfase. Hierbij is voortdurend aandacht voor het omgaan met de primaire emoties die jonge kinderen (nog) laten zien. Het leerstofaanbod wordt altijd vormgegeven vanuit een expliciete instructie binnen een duidelijke structuur en heldere routines. Jonge kinderen komen tot leren middels spel en zintuigelijke ervaringen. Via spel ontdekken ze de wereld, leren ze zichzelf kennen en gaan ze relaties met anderen aan. Op de Stapsteen gaan de leerlingen na de instructie spelenderwijs aan de slag om de leerdoelen te verinnerlijken. Dit doen ze in onze rijke speel- en leeromgeving, binnen èn buiten waarbij aandacht hebben voor taakaanpak vanuit een doorgaande lijn naar de hogere groepen.
